De module Observeren is een Digitale Observatie Tool (DOT). Doel is de kwaliteit van de lessen te meten. Dit gebeurt aan de hand van lesobservaties, zelfevaluatie van docenten en evaluaties van leerlingen. De vragenlijst is gebaseerd op het waarderingskader van de onderwijsinspectie.

Hoe werkt de module OBSERVEREN?

Een observator noteert met behulp van een gevalideerde vragenlijst op een vierpuntsschaal wat er in de les gebeurt. Vervolgens geeft de docent in een zelfevaluatie aan hoe de les verliep. De observaties zijn alleen zichtbaar voor de geobserveerde docent en voor de observator.

EXTRA OPTIES

De module Observeren kan uitgebreid worden met extra vragenlijsten, de mogelijkheid voor een collegiaal lesbezoek of geanonomiseerde evaluatie door leerlingen. Daarnaast is er de mogelijkheid om een veilige leersituatie voor coaching of opleiding in de module te realiseren. En tenslotte kunnen er in de module voor audits en schoolvisitaties anonieme lesobservaties en analyses toegevoegd worden.

het eLoo platform kan gekoppeld worden aan diverse leerlingvolgsystemen en personeelssystemen.  

WAT IS DE MEERWAARDE van de MODULE observeren?

  • Monitoring van leskwaliteit: met behulp van het analyseonderdeel in de module Observeren kun je analyses maken van bijvoorbeeld een vakgroep, leerjaar of een hele opleiding.
  • Concrete feedback: doordat de vragen uitsluitend gaan over zichtbaar, professioneel gedrag wordt de feedback concreter. Bijvoorbeeld: “Ik heb je dat in die les wel (of niet) zien doen”. En: “Wat was het effect van je handelen op de leerlingen op dat moment?” De observatie is daarmee geen oordeel, gewoon een constatering en helpt bij nabesprekingen van lesbezoeken.
  • Waardevolle informatie voor het schoolplan: ruim 850 scholen in Nederland zetten de module Observeren in om lessen te observeren en te analyseren. Dat levert voor gebruikers een relevante benchmark op met meer dan 90.000 lesobservaties. Je kunt per indicator toetsen of de kwaliteit van de lessen op jouw school overeenkomt met het landelijk gemiddelde en je beleid daarop aanpassen.
  • Betere begeleiding & ondersteuning zorgt voor minder uitval: doordat je de leskwaliteit in kaart brengt kun je docenten gericht helpen bij hun ontwikkeling.
  • Concrete input voor ontwikkelgesprekken: doordat de docent een zelfevaluatie doet en reflectie krijgt vanuit zijn teamleider, eventueel aangevuld door reflectie van collega’s, leerlingen en coach krijg je als docent een goed beeld over je ontwikkelpunten.

meer weten over de MODULE OBSERVEREN?

veelgestelde vragen