ALGEMEEN
Is er een mogelijkheid om het effect van burgerschapsonderwijs te meten met het eLoo platform?
Om de effectiviteit van burgerschapsonderwijs te meten, is het van belang om de kennis en competenties van leerlingen over dit onderwerp te evalueren. Hiervoor heeft eLoo een vragenlijst ontwikkeld die via de Onderzoeksmodule (SET) kan worden uitgezet en ingevuld. De vragenlijst richt zich op de volgende thema’s: democratie, diversiteit en digitaal samenleven. Met deze vragenlijst ontstaat een betrouwbaar beeld van wat leerlingen hebben geleerd in het geboden burgerschapsprogramma, in de lessen en daarbuiten.
Is het mogelijk om zicht te krijgen op de kwaliteitscultuur met het eLoo platform?
Een belangrijke wijziging die wij veel terugzien bij scholen met wie we samenwerken, is de aanscherping van de definitie ‘kwaliteitscultuur’ en de herstelopdrachten die veel scholen op dit punt van de inspectie ontvangen. Van schoolleiders wordt verwacht dat ze voldoende gegevens verzamelen om de professionalisering van hun personeel in beeld te hebben. Dit betekent dat naast het bekwaamheidsdossier elk personeelslid ook moet beschikken over een actief ontwikkelplan. De inspectie wil daarnaast graag zien dat een school gezamenlijk werkt aan het bevorderen van de kwaliteitscultuur. Zo moeten de schooldoelen terug te vinden zijn in de ontwikkelplannen van het personeel.
Om voldoende inzicht te krijgen in de professionalisering van je team, kan er gebruik worden gemaakt van de Ontwikkelmodule (BOOT). De Ontwikkelmodule geeft zicht op de professionele ontwikkeling van elk teamlid en van het team als geheel. Het geeft docenten, schoolleiders en onderwijsondersteuners eigenaarschap over hun ontwikkeling en voorziet hen van houvast en structuur in dit proces.
Hoe helpt het werken met het eLoo platform bij het voorbereiden van een inspectiebezoek of de verantwoording naar de Onderwijsinspectie?
Met het eLoo platform kun je eenvoudig verantwoording afleggen aan de Onderwijsinspectie. De modules zijn namelijk zo ingericht dat je op basis van 360° feedback structureel kunt werken aan de onderwijsontwikkeling, kwaliteitszorg en het strategisch personeelsbeleid. Met de modules van eLoo verzamel je betrouwbare data ter verantwoording van de volgende indicatoren van het onderzoekskader voor schoolleiders: Onderwijsprocessen, Veiligheid & schoolklimaat, Sturen en kwaliteitszorg en ambitie. En van het onderzoekskader voor het bestuur: Uitvoering & kwaliteitscultuur en Evaluatie, verantwoording & dialoog.

Wat is de meerwaarde van het eLoo platform?
De vier modules van eLoo vormen samen een integraal platform waarmee je inzicht krijgt in en structureel kunt werken aan de onderwijsontwikkeling, kwaliteitszorg en het strategisch personeelsbeleid. Met het eLoo platform kan elke bestuurder en schoolleider de kwaliteit van de lessen en alle andere werkzaamheden monitoren. Daarnaast maakt het inzichtelijk hoe de school wordt ervaren door leerlingen, ouders en medewerkers en brengt het data bij elkaar waardoor complexe vraagstukken eenvoudiger te analyseren zijn.
Hoe veilig zijn de gegevens die worden opgeslagen in de modules van het eLoo platform?
eLoo is lid van de Vereniging Digitale Onderwijs Dienstverleners (VDOD). Deze vereniging heeft in 2018 het privacyconvenant opgesteld. In dit convenant en het model Verwerkersovereenkomst dat hier van is afgeleid, zijn afspraken vastgesteld hoe aanbieders van digitale leermiddelen en andere digitale producten verantwoordelijk zijn voor een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens in het Onderwijs. eLoo ziet het daarnaast als haar taak om met zo weinig mogelijk gegevens toch de data te realiseren waar scholen hun kwaliteit mee kunnen verbeteren.
Met welke systemen kan het eLoo platform koppelen?
Voor de docent-, leerling-, en oudergegevens kan eLoo een koppeling maken met Magister, SOMtoday en Parnassys. Daarnaast is het ook mogelijk om een koppeling met AFAS te maken.
Welke module kan ik het beste gebruiken om feedback van leerlingen te vragen?
Dat hangt af van waar je feedback op wilt ontvangen.
Wil je feedback op een les? Dan gebruik je de observatiemodule. Hiermee kun je leerlingen evaluatievragen stellen over één specifieke les en deze vergelijken met je zelfevaluatie en/of met de observatie van een collega, een coach of een leidinggevende.
Wil je feedback over een breder spectrum van jouw functioneren? Bijvoorbeeld jouw didactische en pedagogische capaciteiten in een specifieke periode, je toetsen, je begeleiding van leerlingen. Gebruik dan de ontwikkelmodule. Hierin kun je leerlingen specifiek feedback vragen over de taken die je als docent of mentor uitvoert.
Wil je leerlingen feedback vragen over schoolzaken zoals sociaal welbevinden, schoolklimaat, de aanpak van afstandsleren, het gebruik van multimedia of de ervaringen op een introductiekamp? Dan gebruik je de onderzoek-module. Hierin kun je alle schoolbrede enquêtes afnemen zowel op het niveau van klassen, leerjaren of opleidingen.
OBSERVEREN
Wordt de observatielijst in de DOT aangepast aan de nieuwe standaard Basisvaardigheden (OP0)?
In de nieuwe standaard Basisvaardigheden (OP0) kijkt de inspectie naar het curriculum voor taal, rekenen, wiskunde en burgerschap. Van scholen wordt verwacht dat ze bewuste keuzes maken in het plannen en uitvoeren van het curriculum op deze basisvaardigheden. Omdat scholen hier heel diverse keuzes in maken en de indicatoren niet in elke les verplicht zichtbaar hoeven te zijn, hebben we ervoor gekozen om de standaardlijst in de DOT niet aan te passen voor de thema’s taal, rekenen en wiskunde. Het is wel mogelijk om eigen indicatoren door ons te laten toevoegen aan de standaard kijkwijzer. We denken graag met jullie mee over de formulering van deze indicatoren en wij hebben ook goede voorbeelden beschikbaar.
Wordt de observatielijst in de DOT aangepast aan de nieuwe standaard Pedagogisch-Didactisch handelen (OP3)?
De nieuwe standaard Pedagogisch-didactisch handelen (OP3) omvat inhoudelijk dezelfde elementen als voorheen. Het gaat uitsluitend om een verduidelijking van bestaande indicatoren. Omdat het geen ingrijpende aanpassingen zijn, passen wij ook deze standaard kijkwijzer niet aan. Uiteraard is het wel mogelijk om ook hiervoor extra indicatoren toe te voegen aan de standaard observatielijst. Bijvoorbeeld vanwege specifieke ambities op dit gebied of vanwege een herstelopdracht van de inspectie. We denken graag met jullie mee over de formulering van deze indicatoren.
Hoelang duurt het voordat ik met de Observatiemodule (DOT) kan werken?
Nadat er is ondertekend, duurt het twee tot vier weken voordat je met de Observatiemodule (DOT) aan de slag kunt. De DOT moet per school ingericht worden en gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem van jouw school. Mocht het nodig zijn dan kan de inrichting in overleg sneller gedaan worden. Na de inrichting volgt een korte instructie zodat je als schoolleiding aan de slag kunt met het observeren van lessen. Na een tweetal proef observaties is een kort afstemmingsmoment met collega’s aan te bevelen. Dan ga je samen na of je op dezelfde manier observeert, op een vergelijkbare manier werkt met de indicatoren die jullie van belang vinden. Over hoe je observeert en waardeert adviseren wij je graag.
Als docenten onderling ook met de DOT gaan werken, introduceer je de DOT in het team. Ook daarover denken we graag mee.
Hoeveel lesobservaties staan er in de benchmark?
Er staan ruim 65.000 lesobservaties in de DOT. De benchmark ik gekoppeld aan onze standaard vragenlijst. Bij een eventuele eigen vragenlijst komt de benchmark vanzelfsprekend te vervallen.
Mijn school wil graag extra vragen gebruiken in de DOT, is dit mogelijk?
Ja, dit is mogelijk. Bijna alle scholen maken in ieder geval gebruik van onze standaardvragen, gebaseerd op het waarderingskader van de onderwijsinspectie. Dit is een gevalideerde vragenlijst en er zit een betrouwbare benchmark op doordat veel scholen deze gebruiken. Je kunt hier schooleigen vragen aan toevoegen of een geheel eigen vragenlijst gebruiken. Let er wel op dat als je iets aan onze standaard vragen laat wijzigen, de benchmark komt te vervallen. Stuur ons een mail als je vragen wilt toevoegen.
Voor wie is de DOT bedoeld?
De Observatiemodule (DOT) kan gebruikt worden door docenten die elkaar collegiaal feedback willen geven, voor coaches die startende docenten willen begeleiden en voor schoolleider die docenten willen observeren om de onderwijskwaliteit in hun team te bepalen. Een school geeft aan welke behoeften er zijn en op basis daarvan wordt de DOT voor een school ingericht.
ONTWIKKELEN
Wat vraagt een duurzame implementatie van de Ontwikkelmodule van ons als schoolleiding?
Om de ontwikkelmodule effectief in te zetten, is een goede voorbereiding aan te raden. Wij vragen daarom vooraf naar jullie gesprekscyclus. Niet alleen de vorm en organisatie, maar ook op de effectiviteit ervan en wellicht de wens om aanpassingen door te voeren bij de implementatie van de ontwikkelmodule. Dat blijkt vaak een goed moment daarvoor. Belangrijke vragen die je aan jezelf als organisatie kunt stellen zijn: In welke richting ontwikkelt mijn onderwijs zich en wat betekent dat voor de nodige ontwikkeling van elke medewerker? Hoe organiseren wij op school een vorm van constructieve communicatie? Hoe pakken wij de borging aan van de eLoo modules in het HR-beleid?
Wie kan er gebruikmaken van de Ontwikkelmodule?
In principe kunnen alle medewerkers, ongeacht hun functie, gebruikmaken van de Ontwikkelmodule.
ONDERZOEKEN
Welke onderzoeken kan ik uitvoeren met de Onderzoeksmodule?
Je kunt in deze module de standaard tevredenheidsonderzoeken (ouder en leerlingen) van Kennisnet uitzetten. Het is ook mogelijk om de onderzoeken te uploaden naar Vensters. Daarnaast kan er een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit gezet worden, docenten kunnen zelf leerlingenevaluaties uitzetten en er kan een onderzoek uitgezet worden naar het welbevinden, de pedagogisch-didactische behoeften en de executieve functies van leerlingen (voorheen NPO-onderzoek).
Ontdekken
Welke inzichten kan ik krijgen met de Analysemodule?
De Analysemodule brengt alle data uit het eLoo platform bij elkaar. Hierdoor wordt het mogelijk om vragen te beantwoorden als:
- “Hoe vaak per schooljaar evalueren collega’s zichzelf? En hoe vaak worden zij uitgenodigd door hun collega’s om feedback te geven?”
- “Hoe tevreden zijn leerlingen vergeleken met hun ouders over het onderwijs? Welke pedagogisch-didactische behoeften hebben zij?”
- “Hoe ervaren onze medewerkers de kwaliteit van de gevoerde gesprekken met hun leidinggevenden? En hoe tevreden zijn zij over de gemaakte afspraken?”
Voor wie is de Analysemodule?
Wij kunnen iedereen binnen een school toegang geven tot de Analysemodule, met een rol die AVG-technisch past. Zo kan een mentor de gegevens over de eigen mentorklas inzien, de schoolleider over een hele school en de bestuurders voor meerdere BRIN-nummers.
Omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen op een laagdrempelige manier met de data-analyses moet kunnen werken, worden er in de Analysemodule standaard rapportages gemaakt. Deze zijn te downloaden naar .pdf, maar ook naar Excel, als je een eigen rapportage wil opstellen.