ALGEMEEN
Geeft het eLoo platform zicht op kwaliteitscultuur?
Van schoolleiders wordt verwacht dat ze voldoende gegevens verzamelen om de professionalisering van hun personeel in beeld te hebben. Dit betekent dat de school moet beschikken over een bekwaamheidsdossier voor elk personeelslid en over een actief ontwikkelplan. De inspectie wil daarnaast graag zien dat een school gezamenlijk werkt aan het bevorderen van de kwaliteitscultuur. Zo moeten de schooldoelen terug te vinden zijn in de ontwikkelplannen van het personeel.
De module Ontwikkelen (BOOT) geeft voldoende inzicht in de professionalisering van elk teamlid en van het team als geheel. Docenten, schoolleiders en onderwijsondersteuners krijgen eigenaarschap over hun ontwikkeling en hebben houvast en structuur in dit proces.
Houdt eLoo rekening met nieuwe standaarden?
Als het ministerie de standaarden aanpast dan analyseren wij die en bekijken de impact die dit heeft op het platform. Zo nodig passen wij het platform aan.
Toen bijvoorbeeld in 2023 de nieuwe standaard Pedagogisch-didactisch handelen (OP3) werd gepubliceerd hebben wij die naast de observatielijst in de module Observeren (DOT) gelegd. Deze nieuwe standaard omvatte inhoudelijk dezelfde elementen als voorheen. Het gaat uitsluitend om een verduidelijking van bestaande indicatoren. Dit zijn geen ingrijpende aanpassingen. Daarom is de standaard observatielijst in de module Observeren (DOT) niet aangepast. Uiteraard is het wel mogelijk om extra indicatoren toe te voegen aan de standaard observatielijst. Bijvoorbeeld omdat de school specifieke ambities heeft op dit gebied. Of omdat de inspectie een herstelopdracht heeft gegeven. We denken graag met jullie mee over de formulering van deze indicatoren.
Toen de standaard Basisvaardigheden (OP0) vernieuwd zijn hebben we deze ook weer naast de observatielijst in de module Observeren (DOT) gelegd. Van scholen wordt verwacht dat ze bewuste keuzes maken in het plannen en uitvoeren van het curriculum op taal, rekenen, wiskunde en burgerschap. Omdat scholen hier heel diverse keuzes in maken en de indicatoren niet in elke les verplicht zichtbaar hoeven te zijn, is de standaardlijst in de module Observeren (DOT) niet aangepast. Wij kunnen wel eigen indicatoren toevoegen aan de standaard kijkwijzer. We denken graag met jullie mee over de formulering van deze indicatoren.
Kun je het effect van burgerschapsonderwijs meten met het eLoo platform?
Om de effectiviteit van burgerschapsonderwijs te meten, is het van belang om de kennis en competenties van leerlingen over dit onderwerp te evalueren. Hiervoor heeft eLoo een vragenlijst ontwikkeld die via de module Onderzoeken (SET) kan worden uitgezet en ingevuld.
De vragenlijst richt zich op de volgende thema’s: democratie, diversiteit en digitaal samenleven. Met deze vragenlijst ontstaat een betrouwbaar beeld van wat leerlingen hebben geleerd in het geboden burgerschapsprogramma, in de lessen en daarbuiten.
Wat is de meerwaarde van het eLoo platform?
De vier modules van eLoo vormen samen een integraal platform waarmee je inzicht krijgt in en structureel kunt werken aan de onderwijsontwikkeling, kwaliteitszorg en het strategisch personeelsbeleid. Met het eLoo platform kan elke bestuurder en schoolleider de kwaliteit van de lessen en alle andere werkzaamheden monitoren. Daarnaast maakt het inzichtelijk hoe de school wordt ervaren door leerlingen, ouders en medewerkers en brengt het data bij elkaar waardoor complexe vraagstukken eenvoudiger te analyseren zijn.
Hoe veilig zijn de gegevens die worden opgeslagen in het eLoo-platform?
ELoo is lid van de Vereniging Digitale Onderwijs Dienstverleners (VDOD). Deze vereniging heeft in 2018 het privacyconvenant opgesteld. In dit convenant en het model Verwerkersovereenkomst dat hiervan is afgeleid, zijn de afspraken vastgesteld hoe aanbieders van digitale leermiddelen en andere digitale producten verantwoordelijk zijn voor een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens in het Onderwijs. eLoo ziet het daarnaast als haar taak om met zo weinig mogelijk gegevens toch de data te realiseren waar scholen hun kwaliteit mee kunnen verbeteren.
Met welke systemen kan het eLoo platform koppelen?
Voor de docent-, leerling-, en oudergegevens kan eLoo een koppeling maken met Magister, SOMtoday en Parnassys. Daarnaast is het ook mogelijk om een koppeling met AFAS te maken.
Welke module kan ik het beste gebruiken om feedback van leerlingen te vragen?
Dat hangt af van waar je feedback op wilt ontvangen.
Wil je feedback op een les? Dan gebruik je de module Observeren (DOT). Hiermee kun je leerlingen evaluatievragen stellen over één specifieke les en deze vergelijken met je zelfevaluatie en/of met de observatie van een collega, een coach of een leidinggevende.
Wil je feedback over een breder spectrum van jouw functioneren? Bijvoorbeeld jouw didactische en pedagogische capaciteiten in een specifieke periode, je toetsen, je begeleiding van leerlingen. Gebruik dan de module Ontwikkelen (BOOT). Hierin kun je leerlingen specifiek feedback vragen over de taken die je als docent of mentor uitvoert.
Wil je leerlingen feedback vragen over schoolzaken zoals sociaal welbevinden, schoolklimaat, de aanpak van afstandsleren, het gebruik van multimedia of de ervaringen op een introductiekamp? Dan gebruik je de module Onderzoeken (SET). Hierin kun je alle schoolbrede enquêtes afnemen zowel op het niveau van klassen, leerjaren of opleidingen.
MODULE OBSERVEREN (DOT)
Wordt de observatielijst in de module Observeren (DOT) aangepast aan de nieuwe standaard Basisvaardigheden (OP0)?
In de nieuwe standaard Basisvaardigheden (OP0) kijkt de inspectie naar het curriculum voor taal, rekenen, wiskunde en burgerschap. Van scholen wordt verwacht dat ze bewuste keuzes maken in het plannen en uitvoeren van het curriculum op deze basisvaardigheden. Omdat scholen hier heel diverse keuzes in maken en de indicatoren niet in elke les verplicht zichtbaar hoeven te zijn, hebben we ervoor gekozen om de standaardlijst in de DOT niet aan te passen voor de thema’s taal, rekenen en wiskunde. Het is wel mogelijk om eigen indicatoren door ons te laten toevoegen aan de standaard kijkwijzer. We denken graag met jullie mee over de formulering van deze indicatoren en wij hebben ook goede voorbeelden beschikbaar.
Wordt de observatielijst in de DOT aangepast aan de nieuwe standaard Pedagogisch-Didactisch handelen (OP3)?
De nieuwe standaard Pedagogisch-didactisch handelen (OP3) omvat inhoudelijk dezelfde elementen als voorheen. Het gaat uitsluitend om een verduidelijking van bestaande indicatoren. Omdat het geen ingrijpende aanpassingen zijn, passen wij ook deze standaard kijkwijzer niet aan. Uiteraard is het wel mogelijk om ook hiervoor extra indicatoren toe te voegen aan de standaard observatielijst. Bijvoorbeeld vanwege specifieke ambities op dit gebied of vanwege een herstelopdracht van de inspectie. We denken graag met jullie mee over de formulering van deze indicatoren.
Hoe lang duurt het voordat ik met de Observatiemodule (DOT) kan werken?
Nadat er is ondertekend, duurt het twee tot vier weken voordat je met de module Observeren (DOT) aan de slag kunt. Deze moet per school ingericht worden en gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem van jouw school. Mocht het nodig zijn dan kan de inrichting in overleg sneller gedaan worden. Na de inrichting volgt een korte instructie zodat je als schoolleiding aan de slag kunt met het observeren van lessen. Na een tweetal proef observaties is een kort afstemmingsmoment met collega’s aan te bevelen. Dan ga je samen na of je op dezelfde manier observeert, op een vergelijkbare manier werkt met de indicatoren die jullie van belang vinden. Over hoe je observeert en waardeert adviseren wij je graag.
Als docenten onderling ook met de module Observeren (DOT) gaan werken, introduceer je de DOT in het team. Ook daarover denken we graag mee.
Hoeveel lesobservaties staan er in de benchmark?
Er staan ruim 90.000 lesobservaties in de module Observeren (DOT). De benchmark ik gekoppeld aan onze standaard vragenlijst. Bij een eventuele eigen vragenlijst komt de benchmark vanzelfsprekend te vervallen.
Mijn school wil graag extra vragen gebruiken in de module Observeren (DOT), is dit mogelijk?
Ja, dit is mogelijk. Bijna alle scholen maken in ieder geval gebruik van onze standaardvragen, gebaseerd op het waarderingskader van de onderwijsinspectie. Dit is een gevalideerde vragenlijst en er zit een betrouwbare benchmark op doordat veel scholen deze gebruiken. Je kunt hier schooleigen vragen aan toevoegen of een geheel eigen vragenlijst gebruiken. Let er wel op dat als je iets aan onze standaard vragen laat wijzigen, de benchmark komt te vervallen. Stuur ons een mail als je vragen wilt toevoegen.
Voor wie is de module Observeren (DOT) bedoeld?
De module Observeren (DOT) kan gebruikt worden door docenten die elkaar collegiaal feedback willen geven, voor coaches die startende docenten willen begeleiden en voor schoolleider die docenten willen observeren om de onderwijskwaliteit in hun team te bepalen. Een school geeft aan welke behoeften er zijn en op basis daarvan wordt de DOT voor een school ingericht.
MODULE ONTWIKKELEN (BOOT)
Wat vraagt een duurzame implementatie van de module Ontwikkelen (BOOT) van ons als schoolleiding?
Om de module Ontwikkelen (BOOT) effectief in te zetten, is een goede voorbereiding aan te raden. Wij vragen daarom vooraf naar jullie gesprekscyclus. Niet alleen de vorm en organisatie, maar ook op de effectiviteit ervan en wellicht de wens om aanpassingen door te voeren bij de implementatie van de module Ontwikkelen (BOOT). Dat blijkt vaak een goed moment daarvoor. Belangrijke vragen die je aan jezelf als organisatie kunt stellen zijn: In welke richting ontwikkelt mijn onderwijs zich en wat betekent dat voor de nodige ontwikkeling van elke medewerker? Hoe organiseren wij op school een vorm van constructieve communicatie? Hoe pakken wij de borging aan van de eLoo modules in het HR-beleid?
Wie kan er gebruikmaken van de module Ontwikkelen (BOOT)?
In principe kunnen alle medewerkers, ongeacht hun functie, gebruikmaken van de module Ontwikkelen.
MODULE ONDERZOEKEN (SET)
Welke onderzoeken kan ik uitvoeren met de module onderzoeken (SET)?
Je kunt in deze module de standaard tevredenheidsonderzoeken (ouder en leerlingen) van Kennisnet uitzetten. Het is ook mogelijk om de onderzoeken te uploaden naar Vensters. Daarnaast kan er een medewerkerstevredenheidsonderzoek uit gezet worden, docenten kunnen zelf leerlingenevaluaties uitzetten en er kan een onderzoek uitgezet worden naar het welbevinden, de pedagogisch-didactische behoeften en de executieve functies van leerlingen (voorheen NPO-onderzoek).
module Analyses
Welke inzichten kan ik krijgen met de analyses?
De module Analyses brengt alle data uit het eLoo platform bij elkaar. Hierdoor wordt het mogelijk om vragen te beantwoorden als:
- “Hoe vaak per schooljaar evalueren collega’s zichzelf? En hoe vaak worden zij uitgenodigd door hun collega’s om feedback te geven?”
- “Hoe tevreden zijn leerlingen vergeleken met hun ouders over het onderwijs? Welke pedagogisch-didactische behoeften hebben zij?”
- “Hoe ervaren onze medewerkers de kwaliteit van de gevoerde gesprekken met hun leidinggevenden? En hoe tevreden zijn zij over de gemaakte afspraken?”
Voor wie is de Analysemodule?
Wij kunnen iedereen binnen een school toegang geven tot de Analysemodule, met een rol die AVG-technisch past. Zo kan een mentor de gegevens over de eigen mentorklas inzien, de schoolleider over een hele school en de bestuurders voor meerdere BRIN-nummers.
Omdat wij het belangrijk vinden dat iedereen op een laagdrempelige manier met de data-analyses moet kunnen werken, worden er in de Analysemodule standaard rapportages gemaakt. Deze zijn te downloaden naar .pdf, maar ook naar Excel, als je een eigen rapportage wil opstellen.
inloggen op mijn eloo
Hoe log ik de eerste keer in op het eLoo platform?
Ga naar mijn.eloo.nl en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Vul op de volgende pagina je school e-mailadres in en klik op ‘Nieuw wachtwoord aanvragen’. Als je e-mailadres bij ons bekend is, krijg je op dat e-mailadres een bericht om een wachtwoord aan te maken. Nu kun je inloggen met je e-mailadres en dit wachtwoord. Het bericht kan ook in je spam of ongewenste e-mail terecht komen.
Als je geen e-mail hebt ontvangen neem dan contact op met support@eloo.nl of 030 290 1255.
Wat moet ik doen als de combinatie van school, mailadres en wachtwoord onjuist zijn?
- Controleer of je de juiste school hebt gekozen.
- Controleer of er geen spelfouten staan in je e-mailadres en wachtwoord
- Klik op ‘wachtwoord vergeten’. Vul op de volgende pagina je school e-mailadres in en klik op ‘Nieuw wachtwoord aanvragen’. Als je e-mailadres bij ons bekend is, krijg je op dat e-mailadres een bericht om een wachtwoord aan te maken. Nu kun je inloggen met je e-mailadres en dit wachtwoord. Het bericht kan ook in je spam of ongewenste e-mail terecht komen.
- Neem contact op met de eLoo-beheerder van jouw school. De beheerder kan zien of en met welk e-mailadres je in het systeem staat. Mocht je geen account hebben dan kan deze door de beheerder worden aangemaakt.
Kun je nog steeds niet inloggen neem dan contact op met support@eloo.nl of 030 290 1255.
Wat moet ik doen als de 2FA-code niet werkt of is verlopen?
Wanneer de Twee Factor Authenticatie (2FA) voor jouw account is geactiveerd, krijg je na het inloggen een pagina te zien waarin je een zes-cijferige code moet invullen. Deze code wordt automatisch naar je mailbox verstuurd. Deze code is 10 minuten geldig.
Wanneer de code niet werkt en/of is verlopen, kun je een nieuwe code aanvragen door op ‘stuur code opnieuw’ te klikken. Of klik op ‘Terug naar inlogpagina’.
Wat moet ik doen als inloggen via Single Sign On (SOO) niet werkt?
Je school kan ervoor kiezen dat je inlogt via Single Sign On (SOO). Je logt dan in via Microsoft Entra of SurfConext.
Wanneer het inloggen via een van deze opties niet werkt, neem dan contact op met de eLoo beheerder van jouw school. De eLoo beheerder kan zien met welk e-mailadres je in het systeem staan. Met dit e-mailadres moet je ook ingelogd zijn bij Microsoft of SurfConext.