De module Observeren is een Digitale Observatie Tool (DOT). Doel is de kwaliteit van de lessen te meten. Dit gebeurt aan de hand van lesobservaties, zelfevaluatie van docenten en evaluaties van leerlingen. De vragenlijst is gebaseerd op het waarderingskader van de onderwijsinspectie.
Hoe werkt HET?
Een observator noteert met behulp van een gevalideerde vragenlijst op een vierpuntsschaal wat er in de les gebeurt. Daarna geeft de docent in een zelfevaluatie aan hoe de les verliep. Ook de leerlingen kunnen een korte vragenlijst over de les invullen. De observaties zijn alleen zichtbaar voor de geobserveerde docent en voor de observator.
waarom is observeren belangrijk?
SCHOOLLEIDER
Monitoring leskwaliteit
Analyses per vakgroep, leerjaar of opleiding geven zicht op de stand van het onderwijs.
DOCENT
Input ontwikkelgesprekken
De zelfevaluatie en reflectie van anderen geeft je zicht op je ontwikkelpunten.
Input schoolplan
Met een benchmark van ruim 850 scholen zie je waar je school staat en bepaal je je koers.
Concrete feedback
Reflectie op het gedrag dat je laat zien geeft inzicht in hoe jouw les op anderen overkomt.
Minder uitval personeel
Doordat je de leskwaliteit in kaart brengt kun je docenten gericht begeleiden in hun ontwikkeling.
Input leerlingen
Feedback van leerlingen geeft je zicht op hoe je lessen worden ervaren.
waT KUNNEN WIJ BIEDEN?
- Gestandaardiseerde observatielijst: deze is gevalideerd en gemaakt op basis van het Waarderingskader van de Onderwijsinspectie.
- Zelfevaluatie docent: deze vult de docent zelf digitaal in na de les.
- Leerlingenevaluaties: met een korte vragenlijst kunnen leerlingen de les ook evalueren.
- Coaching: een aangepaste vragenlijst om docenten feedback te geven op specifieke punten.
- Analysemogelijkheden: vergelijking binnen de eigen school, maar ook met andere scholen.
- Handleiding met instructiefilmpjes: dit maakt het gebruik van het platform eenvoudig.
KOPPELINGSMOGELIJKHEDEN
OPTIES
- Collegiale consultatie: een gestructureerde manier om collega’s te vragen om feedback op lessen.
- Audits en schoolvisitaties: voor (grote) besturen om snel meerdere lesobservaties te houden.
- Schooleigen vragen(lijst): voor eigen vragenlijsten met analyses.
- Trainingen: eLoo kan observatoren trainen om nog meer uit de lesobservaties te halen.
kenmerken
- Eenvoudig in gebruik
- Gevalideerde vragenlijst, gebaseerd op waarderingskader van Inspectie
- Uitsluitend zichtbaar gedrag
- Duidelijke analyses & benchmark met 90.000 lesobservaties
meer weten over de MODULE OBSERVEREN?
Onze accountmanagers komen graag bij je langs om het platform aan schoolbestuurders, HR adviseurs of kwaliteitsadviseurs die interesse hebben te presenteren. Zij denken mee over de modules en extra opties die de school nodig heeft om aan haar behoefte te kunnen voorzien en kunnen ook inzicht geven in de kosten.
Als je op basis van de kostenopgave besluit met het eLoo platform te gaan werken dan maken wij een offerte. Hierin staan alle wensen van de klant en de daarbij behorende jaarlijkse en eenmalige kosten gespecificeerd. De accountmanager neemt deze offerte met de klant door.
Als je de offerte hebt getekend dan gaan wij meteen aan de slag. Er wordt een licentieovereenkomst en een verwerkersovereenkomst opgesteld. Ook ontvang je ons Service Level Agreement en onze Algemene Voorwaarden. Onze implementatieafdeling neemt contact op voor de inrichting en implementatie van de gevraagde modules.
veelgestelde vragen
Hoelang duurt het voordat ik met de module Observeren (DOT) kan werken?
Na ondertekening van de offerte duurt het ongeveer twee tot vier weken voordat je met de module Observeren (DOT) aan de slag kunt. In deze tijd richt ons implementatieteam de module voor jouw school in en koppelt deze aan het leerlingvolgsysteem van jouw school. Na de inrichting volgt een instructie op lokatie, zodat je als schoolleiding aan de slag kunt met het observeren van lessen.
Wij adviseren om te starten met twee proefobservaties en daarna een afstemmingsmoment met collega’s te plannen om de interpretatie en waardering van de indicatoren samen te bespreken.
Mocht het nodig zijn dan kunnen wij je over leren observeren adviseren. Als docenten elkaar onderling ook feeback willen geven, introduceren wij de optie ‘Collegiale consultatie’ bij je team.
Mijn school wil graag extra vragen gebruiken in de module Observeren (DOT), is dit mogelijk?
Ja, dit is mogelijk. Bijna alle scholen maken in ieder geval gebruik van onze standaardvragen, gebaseerd op het waarderingskader van de onderwijsinspectie. Dit is een gevalideerde vragenlijst en er zit een betrouwbare benchmark op doordat veel scholen deze gebruiken. Je kunt hier schooleigen vragen aan toevoegen of een geheel eigen vragenlijst gebruiken. Let er wel op dat als je iets aan onze standaard vragen laat wijzigen, de benchmark komt te vervallen. Stuur ons een mail als je vragen wilt toevoegen.
Voor wie is de module Observeren (DOT)?
De module Observeren (DOT) kan gebruikt worden door docenten die elkaar collegiaal feedback willen geven, voor coaches die startende docenten willen begeleiden en voor schoolleider die docenten willen observeren om de onderwijskwaliteit in hun team te bepalen. Een school geeft aan welke behoeften er zijn en op basis daarvan wordt de DOT voor een school ingericht.