De module Observeren is een Digitale Observatie Tool (DOT). Doel is de kwaliteit van de lessen te meten. Dit gebeurt aan de hand van lesobservaties, zelfevaluatie van docenten en evaluaties van leerlingen. De vragenlijst is gebaseerd op het waarderingskader van de onderwijsinspectie.
Hoe werkt HET?
Een observator noteert met behulp van een gevalideerde vragenlijst op een vierpuntsschaal wat er in de les gebeurt. Daarna geeft de docent in een zelfevaluatie aan hoe de les verliep. De observaties zijn alleen zichtbaar voor de geobserveerde docent en voor de observator.
waarom is observeren belangrijk?
SCHOOLLEIDER
Monitoring van leskwaliteit:
Met het analyseonderdeel in de module maak je analyses per vakgroep, leerjaar of opleiding.
DOCENT
Input voor gesprekken:
De zelfevaluatie en reflectie van anderen geeft je zicht op je ontwikkelpunten.
Input voor het schoolplan:
Met een benchmark van ruim 850 scholen kun je zien waar je school staat en je koers bepalen.
Je krijgt concrete feedback:
De vragen gaan uitsluitend over zichtbaar, professioneel gedrag Deze constateringen leveren concrete feedback op.
Minder uitval van personeel:
Doordat je de leskwaliteit in kaart brengt kun je docenten gericht begeleiden in hun ontwikkeling.
Leerlingen geven input:
Het is mogelijk om evaluaties uit te zetten naar leerlingen waardoor je ook hun input kunt meenemen.
waT KUNNEN WIJ BIEDEN?
- Gestandaardiseerde observatielijst: deze is gevalideerd en gemaakt op basis van het inspectiekader.
- Zelfevaluatie docent: deze vult de docent zelf digitaal in.
- Leerlingenevaluatie: met een aangepaste vragenlijst kunnen leerlingen de les ook evalueren.
- Coaching een aangepaste vragenlijst om docenten feedback te geven op specifieke punten.
- Analysemogelijkheden: vergelijking binnen de eigen school, maar ook met andere scholen.
- Handleiding met instructiefilmpjes: dit maakt het gebruik van het platform eenvoudig.
KOPPELINGSMOGELIJKHEDEN
OPTIES
- Collegiale consultatie: een gestructureerde manier om collega’s te vragen om feedback op lessen.
- Audits en schoolvisitaties: voor (grote) besturen om snel meerdere lesobservaties te houden.
- Schooleigen vragen(lijst): voor eigen vragenlijsten met analyses.
- Trainingen: eLoo kan observatoren trainen om nog meer uit de lesobservaties te halen.
kenmerken
- Eenvoudig in gebruik
- Gevalideerde vragenlijst, gebaseerd op waarderingskader van Inspectie
- Uitsluitend zichtbaar gedrag
- Duidelijke analyses & benchmark met 90.000 lesobservaties
meer weten over de MODULE OBSERVEREN?
veelgestelde vragen
Hoelang duurt het voordat ik met de module observeren kan werken?
Na ondertekening van de offerte duurt het ongeveer twee weken voordat je met de Observatiemodule (DOT) aan de slag kunt. In deze tijd richt ons implementatieteam de module voor jouw school in en koppelt deze aan het leerlingvolgsysteem van jouw school. Na de inrichting volgt een korte instructie, zodat je als schoolleiding aan de slag kunt met het observeren van lessen. Mocht het nodig zijn dan kunnen wij je over de observaties adviseren. Als docenten onderling ook met de tool gaan werken dan introduceren wij het platform bij je team. Wij bevelen aan om na een tweetal proefobservaties een kort afstemmingsmoment met collega’s in te plannen. Dan ga je samen na of je op dezelfde manier observeert. hoe je observeert adviseren wij je graag.
Mijn school wil graag extra vragen gebruiken in de DOT, is dit mogelijk?
Ja, dit is mogelijk. Bijna alle scholen maken in ieder geval gebruik van onze standaardvragen, gebaseerd op het waarderingskader van de onderwijsinspectie. Dit is een gevalideerde vragenlijst en er zit een betrouwbare benchmark op doordat veel scholen deze gebruiken. Je kunt hier schooleigen vragen aan toevoegen of een geheel eigen vragenlijst gebruiken. Let er wel op dat als je iets aan onze standaard vragen laat wijzigen, de benchmark komt te vervallen. Stuur ons een mail als je vragen wilt toevoegen.
Voor wie is de Observatiemodule (DOT)?
De Observatiemodule kan gebruikt worden door docenten die elkaar collegiaal feedback willen geven, voor coaches die startende docenten willen begeleiden en voor schoolleider die docenten willen observeren om de onderwijskwaliteit in hun team te bepalen. Een school geeft aan welke behoeften er zijn en op basis daarvan wordt de DOT voor een school ingericht.