Opties bij de module OBSERVEREN (DOT)


Collegiale Consultatie
Deze optie is bedoeld voor docenten die elkaar feedback willen geven op een (deel van een) les, op een
gestructureerde manier. Een leidinggevende kan deze observaties niet inzien, alleen de docent die
observeert en de geobserveerde docent. Een docent kan deze optie ook gebruiken om een eigen les te
evalueren en de leerlingen om feedback te vragen.

Extra vragen(lijst)
Als een school een eigen vragenlijst wil gebruiken om te observeren kan dat in deze module. De resultaten uit deze vragenlijst kunnen ook geanalyseerd worden in de analyse omgeving van de Digitale Observatie Tool. Bij deze optie is vanzelfsprekend geen landelijke benchmark beschikbaar.

Audit
De optie ‘Audit’ is bedoeld voor (grote) besturen om snel meerdere lesobservaties te houden in het kader
van een interne audit. In deze optie wordt een korte vragenlijst gebruikt, worden er minder
achtergrondvragen gesteld en wordt de lesobservatie niet gekoppeld aan een docent. De lesobservaties
worden aan het einde van de dag geanalyseerd zodat er een terugkoppeling kan worden gegeven aan de schoolleiding over de leskwaliteit. Het gaat hier dus niet om individuele observaties maar om het
totaalbeeld dat ontstaat.

Opties bij de module ONTWIKKELEN (BOOT)

Het gebruik van meer functies (1 t/m 5 extra functies) per jaar
Per licentie worden standaard vijf functies (docent lb, docent lc, docent ld, leidinggevende, schoolleider)
ingericht met bijbehorende standaard vragenlijsten en standaard gespreksformulieren. Met deze optie
kunnen er steeds vijf extra functies worden gebruikt.

Handmatig bestandsbeheer
Met deze optie is het mogelijk om een eigen portfolio of bekwaamheidsdossier op te bouwen in de module Ontwikkelen (BOOT). Deze optie is speciaal voor scholen die geen koppeling met AFAS hebben. De bestanden die in het portfolio verzameld worden, kunnen ook als onderbouwing worden gebruikt in de zelfevaluaties.

Koppeling met personeelssysteem
Door een koppeling met AFAS is het mogelijk om de gegevens van medewerkers wekelijks te
synchroniseren met het eLoo-platform, zodat deze altijd up-to-date zijn. Daarnaast wordt er een koppeling gemaakt met het bekwaamheidsdossier in AFAS, waardoor medewerkers hun bekwaamheidsdossier kunnen aanvullen met de bestanden die ze in de module Ontwikkelen (BOOT) gebruiken.

Opties bij de module onderzoeken (SET)

Medewerkerstevredenheidsonderzoek
Met het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) kan de tevredenheid van de medewerkers in kaart
worden gebracht. Het MTO kan uitgezet worden onder zowel het onderwijzend personeel als het
onderwijs ondersteunend personeel. ELoo biedt een vragenlijst met landelijke benchmark,
maar een eigen vragenlijst kan ook gebruikt worden.

Leerlingenevaluatie
Met de leerlingenevaluatie kan een docent of een leidinggevende een enquête versturen naar één of meerdere klassen om hen om feedback te vragen. Hiermee kunnen uiteenlopende onderwerpen worden onderzocht. Er is een mogelijkheid om een eigen vragenlijst aan te leveren. Bij het samenstellen daarvan kunnen wij adviseren.

NPO Schoolscan
De NPO Schoolscan brengt in kaart wat leerlingen en scholen nodig hebben om coronavertragingen te
kunnen inlopen. Het bevat een standaard gevalideerde vragenlijst, opgesteld door onderwijsdeskundige
Femke Geijsel, Stichting OOK en Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs. Er is een vragenlijst voor zowel de ouders als de leerlingen. Aan de hand van de resultaten ontstaat er een realistisch beeld van het sociaal emotioneel welbevinden, de pedagogisch didactische behoeften en de executieve functies van de individuele leerlingen en van de schoolpopulatie in zijn geheel.

Docentenevaluatie
Als onderdeel van bijvoorbeeld de NPO Schoolscan kan er ook een enquête verstuurd worden naar
docenten om de impact van de coronapandemie te monitoren. Met behulp van de standaard vragenlijst
wordt er gekeken naar zowel de voortgang van het onderwijs als de professionalisering. Deze module is
gemaakt om op een eenvoudig wijze de groep docenten in school te bevragen over specifieke
onderwerpen.