Aanleiding
De DOT [1] wordt in honderden scholen gebruikt om lesobservaties ontwikkelingsgericht te kunnen bespreken, vaak heel intensief. En de BOOT en SET hebben binnen tientallen onderwijsorganisaties het eigenaarschap in de gesprekscyclus en praktijkonderzoek definitief veranderd. Bij e-Loo krijgen we – naast veel suggesties om onze tools verder te ontwikkelen – ook veel complimenten. [2] Wij zijn vrijwel elke dag op twee of meer scholen om te praten over de manier waarop schoolleidingen werken aan mooi onderwijs. Voor ons voelt dat nu al als een DOT community. Wij kunnen zo niet alleen tools maken waar scholen om vragen, maar ook intensief meedenken over implementatie en over de verbetering van onderwijs, HR en kwaliteitszorg. En dat doen we graag bij e-Loo.
We hebben een nieuwe service. We krijgen vrijwel elke dag verzoeken om meer te doen aan kennisdeling. Gebruik van onze tools leidt tot echt interessante inzichten in scholen, die weer aan andere mooie ontwikkelingen te koppelen zijn. We hebben regelmatig goed contact met universiteiten, ministerie, sectorraden, onderwijsraad, inspectie en we zien welke kennis interessant zou kunnen zijn voor scholen. En we vinden dat de sectoren po, vo, mbo en hbo ook meer aan elkaar zouden kunnen hebben. Daarom gaan service bijeenkomsten aanbieden. Gratis. Regionaal, wel zo CO2-vriendelijk.
De bedoeling
De regionale service bijeenkomsten hebben als bedoeling dat we tweemaandelijks, op telkens andere plaatsen in het land, bij elkaar komen met leidinggevenden uit het hele onderwijsveld die gebruik maken van onze tools. Doel is om nieuwe kennis op te doen en ervaringen uit te wisselen. Zo is er op dit moment bijvoorbeeld echt veel vraag naar informatie over en ervaringen met:
• de hantering van een correct referentiekader: hoe kijk je echt goed naar lessen en hoe geef je iets terug aan een docent
• de inzet van DOT-BOOT-SET in het kader van audits, visitaties en andere vormen van interne kwaliteitszorg
• het maken van een vlootschouw en de vertaling ervan naar een strategisch professionaliseringsplan
• aanvullende indicatoren voor vernieuwend onderwijs.
• de voorbereiding van een inspectiebezoek met DOT-BOOT-SET en de informatiemap die je met deze tools kan opstellen voor de inspectie.
Er is ook iemand van support aanwezig: handig om rechtstreeks vragen te stellen en een keer ook persoonlijk kennis te maken met onze medewerkers van ‘support’.
Organisatie
De organisatie is eenvoudig. Je kunt je hieronder aanmelden en laten weten dat je komt en eventueel over welk onderwerp je wilt praten. Dat kan tot 3 dagen vooraf. Hieronder vind je het schema met data en plaatsen. De bijeenkomsten zijn gratis. We vragen elke keer een school om een ruimte beschikbaar te stellen en vergoeden de school de kosten daarvan, of zoeken een vergaderruimte als de groep wat groter zou worden. De bijeenkomsten gaan altijd door, al is er maar één inschrijving.
Data en locaties
|
|
Antwerpen, (Belgisch) Limburg, Groningen: nadere data volgen in overleg.
[maxbutton id=”1″ url=”https://docs.google.com/forms/d/1tNL98mVP0FYbBcpnOK_jDZJdfou1rapg1rF5IX9uGIQ/” text=”Aanmelden” window=”new” ]
[1] DOT = Digitale Observatie tool, BOOT = Beoordelings- en Ontwikkel tool, SET = School Enquête tool. Meer informatie: www.Eloo.nl.
[2] https://www.platformsamenopleiden.nl/we-zijn-begonnen/
Interessant! Een boeiende publicatie die wij bij e-Loo nog niet kenden, werd ons vorige week aangereikt als de bron van inspiratie om met onze DOT te gaan werken! Startende docenten worden intensief begeleid, met lesbezoeken en feedbackgesprekken en dus met de DOT. Waarom:
“Veel scholen gebruiken de Digitale Observatie Tool (DOT): de uitkomsten gaan meteen naar de gecoachte leraar, zodat coach en starter de geobserveerde les al binnen vijf minuten na de les kunnen nabespreken. Die snelheid maakt de tool populair bij starters. Er zijn scholen waar de uitkomsten naar een leidinggevende gaan – dan speelt de lesobservatie dus een rol bij de beoordeling. Op andere scholen blijven de uitkomsten tussen coach en starter. Die laatste kan er wel voor kiezen om de resultaten te delen met collega-starters of andere leraren binnen de school.”