Je bekijkt nu Van houtje-touwtje naar een gemeenschappelijke taal

Ruim tien jaar geleden ontmoette ik Math van Loo. We klikten. We hebben allebei een groot hart voor onderwijs en vonden elkaar in onze ideeën over het belang van onderwijs met kwaliteit. Math was toen net bezig met de ontwikkeling van de DOT en ik was deelschoolleider van een school in Hoorn. Ik ben als een van de eersten gaan werken met de tool die hij had ontwikkeld.

Ik werd er meteen blij van. De DOT is ‘inspectieproof’ en werkt lekker. Ik was zoveel tijd kwijt met het voeren van gesprekken en het maken van gespreksverslagen en had overal briefjes en notities liggen waar ik iets mee moest. Met de DOT had ik in één keer overzicht en structuur. Geen houtje-touwtje meer, maar een centraal systeem waar alles in zat en waar iedereen bij kon. Dat scheelde me meteen al heel veel tijd.”

bottom up

“Wat ik ook een groot voordeel vind is dat het systeem bottom up werkt en niet top down. Je beoordeelt niet. Je bekijkt samen een les, de docent, de teamleider, je collega’s én je leerlingen en praat daar met elkaar over. In dat gesprek gebruik je het begrippenkader dat ook de inspectie gebruikt, de officiële onderwijstaal. En het mooie is dat niet alleen de docenten die taal gaan spreken, maar ook het ondersteunend personeel. De DOT helpt je om met de hele school op dezelfde manier te praten over onderwijskwaliteit. En in die gezamenlijke taal ligt de kracht, want als je elkaar verstaat dan kun je bouwen.

Na de eerste gewenningsperiode werd de DOT door het docententeam compleet omarmd. Ik had zelfs kort na de introductie een docent aan mijn bureau met tranen in zijn ogen. Hij zei: “Dit is voor het eerst dat mijn les bekeken wordt en dat ik hoor dat ik het goed doe.” Deze docent voelde zich gezien. En dat het personeel zich gezien voelt, dat is belangrijk. Daarmee heb je goud in handen. Doordat de DOT je concrete feedback geeft op wat je al laat zien en wat je nog minder of niet laat zien kun je jezelf gaan verbeteren. Je leercurve wordt weer steiler en dat geeft energie en voldoening. En het verbetert de kwaliteit van het onderwijs aan je klanten, de leerlingen.”

up to date

“In de loop van de jaren kwam er steeds een stapje bij: de BOOT voor de ontwikkeling van je personeel, de SET voor onderzoeken en nu de analysemodule. Als de inspectie het onderwijskader aanpast, dan is dat meteen doorgevoerd in de vragenlijsten. Mede door het platform van eLoo is het Clusius vmbo in Hoorn twee keer superschool geworden en hebben we de Balans-award gewonnen.

Ik ben daar enorm trots op, want ik vind dat juist vmbo-leerlingen het beste onderwijs verdienen dat er is. Deze kinderen staan straks aan ons bed als we ziek zijn of lopen door de wijk om onze veiligheid te bewaken. Deze kinderen met al hun passie, directheid, openheid en kwetsbaarheid hebben de beste docenten, teamleiders en schoolleiders nodig. Zij lopen in het leven tegen de meeste barrières aan, gevoelens van minderwaardigheid omdat ze geen havo of vwo doen, afwijzing omdat ze moeilijk zouden zijn, onmacht, onzekerheid. Juist deze kinderen hebben er behoefte aan gezien te worden en vertrouwen te krijgen. Goede docenten zorgen voor interactie met de leerlingen. Ze brengen hen in verbinding met de lesstof, zodat ze hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.”

“Dit is voor het eerst dat mijn les bekeken wordt en dat ik hoor dat ik het goed doe.”

Docent Clusius vmbo, Hoorn

olievlekwerking

“Ook op het Bindelmeer College ga ik het eLoo platform introduceren. Niet met druk en dwang, want dan haken mensen af. Ik geloof in de olievlekwerking. Ik zorg ervoor dat een groep enthousiastelingen het platform eerst gaat gebruiken. Als die mensen gaan zeggen: “Het levert me wat op”, dan volgen er meer. Mijn ervaring is dat de kwaliteit ervan zichzelf bewijst en binnen een half jaar de hele school erin zit. Want ontwikkeling, gezamenlijkheid en verbinding, daar wordt iedereen blij van!

Maar het succes van het eLoo platform staat of valt met de houding van de schoolleider en de teamleiders. Mensen kijken naar boven. Wij zijn het rolmodel. Dus ik moet ook participeren in het systeem. En dat doe ik ook. Mijn lessen worden ook bekeken. Ik deed laatst een invalles en toen heb ik een jonge enthousiaste docent gevraagd om mijn les te observeren. Ik kreeg feedback. Daar word ik blij van, want ik wil ook leren en mezelf blijven verbeteren.

Naast zelf participeren in het systeem is het ook belangrijk dat docenten goed meegenomen worden in de redenen achter de introductie van het eLoo platform. Als wij hen kunnen laten ervaren dat het hen handvatten biedt om samen het onderwijs voor onze leerlingen op een hoger niveau te krijgen, dan heb ik er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. De inspectiekaders zijn streng en duidelijk. Ze zijn opgesteld in de professionele taal van het onderwijs. Door zelf die taal te gaan spreken kunnen we groeien, als persoon en als school. En daarmee groeien ook onze leerlingen.”