Onderwijzen is een prachtige baan. Toch kiezen steeds minder jongeren voor het beroep van docent. Hoe kunnen we het onderwijs aantrekkelijker maken voor jonge studenten? En welke rol spelen schoolleiders en bestuurders hierin?
Een van de twijfels die jongeren over het docentschap hebben is of het hen voldoende loopbaanmogelijkheden biedt. Zij missen een duidelijk carrièrepad waarmee zij binnen afzienbare tijd kunnen doorgroeien naar rollen als vakcoördinator of mentor. Jongeren zoeken een werkgever die hun professionele groei stimuleert. Zij zijn gewend aan te tonen wat zij al aan kennis en vaardigheden verworven hebben en te formuleren wat zij ambiëren. Zij kiezen banen waarbij werkgevers hen perspectief bieden voor specialisatie of doorgroei. Op dit moment is het verschil op dit punt met andere sectoren van de arbeidsmarkt groot, wellicht zelfs te groot. Hoe meer scholen de professionele ontwikkeling van hun docenten structureel faciliteren, hoe aantrekkelijker het beroep van docent wordt.
waardering
Een tweede aspect dat jongeren helpt in hun keuze voor het docentschap is de waardering. Mensen hebben waardering nodig voor het werk dat zij doen. Een marktconform salaris en goede werkomstandigheden, zoals gedegen administratieve ondersteuning, professionele uitdaging en adequate begeleiding maken een beroep aantrekkelijk. Voor scholen is het zaak om enerzijds een cultuur te scheppen van hoge verwachtingen en anderzijds docenten de middelen en ondersteuning te geven die zij nodig hebben om aan die verwachtingen te voldoen. Daar horen ontwikkelingskansen bij en soms gerichte hulp.
Een derde punt dat jongeren tegenhoudt om te kiezen voor het onderwijs is de werkdruk. Zij zien hoe zwaar de baan is en zijn bang dit niet aan te kunnen. Uit onderzoeken van het Kohnstamm Instituut en de Onderwijsraad komt naar voren dat adequate begeleiding niet alleen gewenst, maar ook nodig is. Veel jonge docenten voelen zich na afronding van hun opleiding nog niet helemaal klaar voor de praktijk. Zij hebben behoefte aan gerichte feedback van teamleiders, coaches en zelfs meer ervaren collega’s. Ook deelname aan professionele ontwikkelingstrainingen werkt motiverend en helpt om uitval te voorkomen.
ONS ADVIES
Dus, ons advies aan scholen is: neem de tijd om je docenten feedback te geven. Voer constructieve gesprekken met hen over hun professionele ontwikkeling. Geef hen toegang tot trainingen en workshops waarmee zij gericht aan hun competenties kunnen werken. En creëer een aantrekkelijkere en ondersteunende werkomgeving. Dan komen de jonge leerkrachten vanzelf!
Wij zijn benieuwd naar jullie eigen ideeën of ervaringen! Hoe kijk jij aan tegen dit dilemma?Reageren kan via onze LinkedIn pagina.